Engel Gallery    |    NewsLetter    |    Active Auctions   
 
Current Exhibition
Images From
Moshe El-Natan - Dreams of Peace & Prophecies of War


Installation View 1
Installation View 1
מראה הצבה 1
Moshe El-Natan
Aliyah
Aliyah
עלייה
Moshe El-Natan
Creation
Creation
בריאה
Moshe El-Natan

View All Images From The Exhibition

Moshe El-Natan - Dreams of Peace & Prophecies of War (22/03/2016 - 17/06/2016)





*english at the bottom*

גלריה אנגל ת"א שמחה להציג תערוכת יחיד ראשונה בתל אביב לאמן משה אל-נתן ,מלך הפלאפל מירושלים 1904-1969

התערוכה תרוץ מה22 למרץ עד ה17 ליוני 2016 ויוצג בה גם קטלוג נרחב על האמן עם מאמר שנכתב ע"י גדעון עפרת.

(התערוכה ללא אירוע פתיחה)

בתערוכה זו יוצגו לראשונה 20 יצירות מופת (אשר התגלו באוספנו ונחשבו לאבודים)הנוגעות לעיסוקו הנבואי של משה אל נתן בעתיד, בעבר ובהווה. מקומפוזיציות חלל ענקיות שנדמה שיצאו מספרי מדע בדיוני ועד סצנות קרב מרובות שחקנים ורחבות מימדים.

משה אל-נתן (חודאדאד) נולד בפרס ב- 1904. בנעוריו למד בבומביי אצל צייר-רחוב של דיוקנאות, הודי בשם דיהאראם. הוא ערך מסעות בהודו, תאילנד, בורמה, קמבודיה ועוד. בהודו שימש מדריך אתלטיקה ואף נהג להתבודד עם נזיר הודי. לאחר מכן, הגיע לעירק, שם התחתן, וב- 1937 עלה לישראל. בזמן המצור בירושלים פתח את דוכן "מלך הפלפל" (ראשון בישראל) ברחוב המלך ג'ורג', בסמוך לקולנוע "עדן". כאן גם הציג את ציוריו, עליהם חתם בשמו בתוספת "מלך הפלפל". יותר ויותר נשאב לאמביציה אמנותית .ומאוחר יותר, פתח גלריה ברחוב הנביאים. ב- 1969 הלך לעולמו בירושלים.

בזכות היותו "אאוטסיידר" לעולם האמנות הישראלית, הוא מצליח לעסוק בנושאים בהם לא עסקו אז בארץ, והוא מייצר שלל ענק של ציורים בהם הוא מציג את חזיונות העתיד שלו על הקנבס, והוא אף לא חושש מלעסוק בנושאים פוליטיים "חמים" של אותה תקופה כמשפט אייכמן
"באפריל 1961 עולה אדולף אייכמן למשפט בגין פשעיו נגד העם היהודי והאנושות כולה. מספר חודשים לאחר מכן מצייר אל-נתן ציור שמן על קרטון בו נראה אייכמן עומד על גרדום, חבל כרוך מסביב לצווארו, ואת החבל מחזיק דוד בן גוריון, ראש הממשלה. מתחת לגרדום בוערת אש ועשרות שלדים ושדים שולחים את ידיהם אל האיש המתועב וזוקפים אצבע מאשימה. כמובן שציור זה מצויר חודשים לפני הקראת פסק הדין, בו נקבע כי אייכמן יתלה. 
בכתבתו של יהודה האזרחי ב1970, לקראת תערוכה בגלריה אנגל בירושלים (שנה לאחר מותו של אל-נתן), הוא אף כותב כיצד סיפר לו אל-נתן איך היה הולך עם הציור למשכן "בית העם" (שם נערך המשפט) ונעמד ליד הפתח. כאשר סנגורו של אייכמן, רוברט סרווציוס, היה עובר, הוא היה מרים את הציור כלפיו כאילו מראה לו את עתידו של אייכמן." - מטר אנגל ,מתוך מאמר התערוכה.

הוא אף התעסק בסוד ובתורתה היהודית,כנענית ,הודית מצרית ואף אשורית , אך נראה שחלומו הגדול ביותר היה מסדר הבונים החופשיים, רבות מיצירותיו מכילות את סמלי המסדר כמין שפה עולמית סדורה ואחידה, אך לעולם לא התקבל לשורות הבונים וזאת לטענתו בגלל מוצאו ה"מזרחי".

"אל-נתן לא ביטא בציוריו את מצוקותיו הסובייקטיביות האגוצנטריות, אלא התמסר עד תום לביטוי הכלל, העם והעולם, תוך שניזון מחרדות היסטוריות ואפוקליפטיות בה בעת. אימת פצצת האטום, שהטילה צל גדול על העולם (ו"המלחמה הקרה") בשנות ה- 60-50, עלתה לא אחת בציוריו: פטריית העשן היתמרה באופק לרקע נוף אידילי של בתים, ירק ואגם. ב- 1953 צייר אנשים טובלים להנאתם בנהר למול פטריית עשן אדירה המתנשאת ברקע. ב- 1966, כשהגיב בציורו לטיסתו של אייבי נתן למצרים ("יחי אייבי נתן גיבור השלום"), ייצג המוני חיילים, גם יהודים חרדיים ואף חיות יער – כולם מניפים דגלי שלום לבנים. אך, בשמים מעל הוסיף פטרייה אטומית, טילים, פגזים, מטוסים והתפוצצויות. אכן, חרדות המלחמה לא משו מציוריו. ב- 1948, לרגל פרוץ מלחמת השחרור, צייר אל-נתן המוני זכרים עירומים נלחמים באלות כנגד תמנונים (בעלי ראשי נשים!) המבקשים לחבקם ולחסלם. אפשר, שכאן ביטא גם את תפיסתו בנושא מלחמת המינים, אשר לה הדים ביצירותיו. הפצצות, חורבות, מטוסים, טילים (חלקם נדמים למִגְדָלי-בְּשָמים. אחד הטילים אף נושא מגן-דוד) וכו' – גודשים את ציורי אל-נתן. כבר בשנות ה- 60-50 ראה בחזיונותיו מלחמות המתנהלות בחלל החיצון ובין כדורים קוסמיים .
עתידנות טכנולוגית שבסימן ספוטניקים, לוויינים, חלליות וכו' כִּלכלה תמונות רבות של אל-נתן: כלי התעופה העתידניים והבין-גלקטיים עוצבו בידי הצייר בדמיון אגדי שופע, מדע בדיוני במיטבו. אלה לא עמדו בסתירה לתיאורי מלחמות פרימיטיביות הרבה יותר, דוגמת זכרים עירומים לבנים הלוחמים מלחמת חרבות בזכרים עירומים שחורים, שעה שמשמים תומכים המרכבה האלוהית, משה, לוחות הברית, כלי מוזיקה ומלאכים. שכאמור, עתיד ועבר, תנ"ך והיסטוריה עכשווית, חלל חיצון וירושלים של מטה – כולם השתלבו בהכרה המיתית (זו השוללת דיכוטומיות קטגוריות) של משה אל-נתן.".
- גדעון עפרת 2016' מתוך קטלוג התערוכה.

למאמר על התערוכה לחצו כאן



Engel Gallery Tel Aviv proudly presents a first exhibition in Tel Aviv to the artist Moshe El-Natan, The Falafel King of Jerusalem (1904-1969).
The exhibition will run from the 22nd of March till the 17th on June 2016 and will also feature an extanded catalogue with an article writen by Gideon Ofrat.

(the exhibition is without an opening event)

This exhibition will show 20 masterpieces relating to Moshe El-Natan's prophetic dealings with future, past & present. From huge space compositions that seem to have came out of science-fiction novels to battle scenes filled wide in figures and dimensions.

Moshe El-Natan (Khudadad) was born in Persia in 1904. In his youth he studied in Bombay with a street portrait painter, an Indian by the name of Diharam. He journeyed through India, Thailand, Burma, Cambodia and elsewhere. In India he worked as an athletics instructor, interspersed by periods of seclusion with an Indian monk. Later he moved to Iraq, where he married, and in 1937 he immigrated to Israel. During the siege of Jerusalem he opened a falafel stall called the "King of Falafel" (the first of its kind in Israel) on King George Street, near Eden Cinema. Here, he exhibited his paintings, which he signed with his name and the motto "King of Falafel". He was ever more drawn to fulfill his artistic ambitions, later opening a gallery on Hanevi'im Street. In 1969 he passed away in Jerusalem.

Thanks to being an "outsider" to the Israeli art world, he is able to deal with issues which were not engaged then in this field, and he produces a great variety of paintings in which he presents on canvas his visions of the future, and is also not afraid to tackle "hot" political matters of that time, such as the Eichmann trial-
"In April 1961 Adolf Eichmann stands for trial in Jerusalem for crimes against humanity and the Jewish people. Some months later, El-Natan creates a painting in oil on cardboard, in which Eichmann can be seen standing on a gallows, a rope around his neck, the rope held by Prime Minister David Ben-Gurion. Beneath the gallows a fire is burning; dozens of skeletons and devils stretch their arms towards the detested man, pointing an accusing finger. This work was created months before the verdict was handed out, sentencing Eichmann to death by hanging.
In an essay from 1970 by Yehuda Ha-Ezrachi, published in anticipation of an exhibition at the Engel Gallery in Jerusalem (a year after El-Natan passed away), the author tells how El-Natan described going with the painting in hand to Beit Ha'am (where the trial was held) and standing near the entrance. When Eichmann's attorney, Robert Servatius, would pass, El-Natan would raise the painting, as if showing his client's future." – Matar Engel, from the Exhibition's article.

He also dealt in secrets and the teachings of the Jewish, Phoenician, Indian Egyptian and Assyrian, but it seems that his biggest dream was the Order of the Freemasons, many of his works contains the symbols of the order as a kind of universal language coherent and formed, but was never admitted in to the ranks of the builders and that, he says, is for his "Eastern" origins.

"In these monumental works El-Natan did not express his subjective, egocentric joys and sufferings. Instead he devoted himself to expressing the trials and tribulations of his nation and humanity, moved by both historical and apocalyptic anxieties. The fear of the A-Bomb, which cast its shadow over the world (along with the Cold War) in the 1950s-1960s, appeared quite often in his works: the mushroom cloud rises on the horizon, against a placid background of houses, vegetation and a lake. In 1953 he painted people cheerfully bathing in a river, a great mushroom cloud rising behind them. In 1966, responding to peace activist's Abie Nathan's flight to Egypt ("Long Live Abie Nathan, the Hero of Peace"), he represented multitudes of soldiers, ultra-orthodox Jews and even wild animals, all flying white flags of peace. Yet in the sky above he added an atom bomb, rockets, bombshells, planes and explosions. Indeed, the dread of war was ever-present in his works. In 1948, near the outbreak of the Israeli War of Independence, El-Natan painted throngs of naked males fighting, clubs in hand, against octopuses (with female heads!) intent on grasping and strangling them. Here he may have been expressing his view of the "War of the Sexes", echoes of which appear in other works. Explosions, ruins, planes, rockets (some recalling ritual Jewish spice boxes; one of the rockets is even inscribed with a Star of David), etc. – all these populate El-Natan's paintings. As early as the 1950s-1960s he envisioned wars conducted in outer space and between cosmic bodies.

Technological futurism, in the shape of sputniks, satellites, spacecraft, etc., informed many works by El-Natan: his futuristic, inter-galactic ships were represented with abundant mythical imagination – science fiction at its finest. These did not contradict representations of much more primitive wars, such as naked white males clashing swords with naked black males, observed from above by God's chariot, Moses, the Tablets of the Law, musical instruments and angels. For, as we have seen, past and future, the Bible and contemporary history, outer space and earthly Jerusalem – all were fused together in Moshe El-Natan's mythical vision, a vision that rejected categorical dichotomies." 
- Gideon Ofrat 2016, From the exhibition's catalogue.

For an article about the exhibition press here



Past Exhibitions List.
 
Engel Gallery - 100 Ben Yehuda St., Tel-Aviv Tel. 03-5225637, Fax. 03-5226145
Engel Gallery - 13 Shlomzion Hamalka St., Jerusalem Tel. 02-6232397, 02-6253523, Fax. 02-6249439
   
All Rights Reserved To Engel Gallery 2007©
Website Building -