Engel Gallery    |    NewsLetter    |    Active Auctions   
 
Past Exhibition
Images From
Jack Jano - Beside the Witness Stand


Installation View 1
Installation View 1
מראה הצבה 1
Jack Jano
Installation View 2
Installation View 2
מראה הצבה 2
Jack Jano
Drawing from Yigal Amir's Trial
Drawing from Yigal Amir's Trial
רישום ממשפט יגאל עמיר
Jack Jano

View All Images From The Exhibition

Jack Jano - Beside the Witness Stand (22/10/2015 - 27/11/2015)

*english at the bottom*

ז'אק ז'אנו, על יד דוכן העדים:

20 שנה לרצח יצחק רבין

תיעוד מתוך אולם המשפט המחוזי

26/3/1996-19/12/1995


"בתוך מעשה האמנות ז'אנו הוא לכאורה סוג של בן חורג שאינו מחויב למהלך חברתי המתבקש מאמן, אבל למעשה הוא אולי מהבודדים שמחויבים למהלך חברתי–פוליטי מלא. ז'אנו עושה את עבודותיו מחומרים שאחרים בחרו להעלים."

מאיר אהרונסון, חורף 2015, מתוך קטלוג התערוכה המקום אליו הוא מחובר, מוזיאון רמת גן, 2015.

משפטו של הרוצח יגאל אמיר התקיים באולם המשפט המחוזי בתל אביב, בתאריך 19 לדצמבר 1995. בשל טבעו המזעזע עורר המשפט עניין רב בעולם, וכיוון שצוותי חדשות, כתבים וצלמים לא יכלו להיכנס לאולם המשפט ולתעד, פנו הרשתות וסוכנויות הידיעות אל האמן הצעיר ז'אק זאנו, שהיה באותה העת תפאורן בטלוויזיה הישראלית, ושלחו אותו לעבודה: הוא יתעד את ההתרחשות בבית המשפט והם ישדרו את התיעוד במהדורות החדשות. 

ז'אנו ישב בבית המשפט ורשם מאות רישומים בטכניקות שונות. אלה שובצו במהדורות החדשות ברחבי העולם, וכשהסתיים המשפט, צרר אותם ז'אנו ואחסן אותם בסטודיו שעל ההר, בין מאות הרישומים האחרים המתגוללים בו.

ז'אנו, אמן של חומר ושפה , ז'אנו המתגורר על ראש ההר בבית שבנו הוא ורעייתו סוזן במו ידיהם, להם ולשמונת ילדיהם ונכדיהם, בית שהוא מעין כוורת אנושית של תרבות ועבודת כפיים, אוהל אברהם במלוא מובן המילה. לצד הבית נמצא תמיד הסטודיו, הממשיך להיבנות מתוך אג'נדה, כמין אמבה של אמנות עברית, מאות אותיות חתוכות באש ומשפטים מורכבים, ו א ה ב ת למשל, ולצדם עשרות בתי ברזל חלודים נגועים בתכלת, הבנויים כמין הר, מגני דוד פזורים בחלל וראש אריה יהודה מבצבץ מבין האותיות. ובאחד מחדרי המבוך הז'אנואי ארונות ברזל ועל מדפיהם עשרות ציורי שמן, לפעמים נופים, קברי צדיקים מחופים בכיפות מרחפים על ניירות צבעוניים, אך ברובם דיוקנאות עצמיים: ז'אנו מחופש לרמב"ם, ז'אנו וכובע בוער לראשו, ז'אנו במשקפיים ובלעדיהם. אין ולו דיוקן אחד של דמות שאינה קיימת במרחב הז'אנואי.

לפתע פתאום נשלף מאחד המדפים הגבוהים תיק עבודות ירוק ובתוכו אוצר בלום.

מבין מאות רישומים שרדו 22 בטכניקות שונות, ובהם מצוירים השופטים ועורכי הדין, הלבלרים, השומרים ודיוקנאות הרוצח יגאל עמיר מצחק.

במרחב הז'אנואי רישומי המשפט הם הפתעה מטלטלת. ז'אנו ראה ביצירת הרישומים "עבודה". מטלטלת ככל שתהיה, היא זו שתביא אוכל הביתה. אך במעמד שכזה ז'אנו נפתח לצבעוניות חדשה, לאמירה מתוך תשומת הלב לפרטים, להלכי הרוח, לזיעה, לעלבון ולכאב הגדול שבישיבה כמטחווי יד מהרוצח השפל לשם ייצור תיעוד - רישומים של טרגדיה לאומית.

תערוכה זו מוקדשת לזיכרון הלאומי ולזכרו של יצחק רבין ז"ל.


:סדרת סרטונים על ז'אנו, המשפט והתערוכה

A Series of videos about Jano, the trial and the exhibition

(in hebrew):


חלק א: פורטרט עצמי - ז'אק ז'אנו

Part 1: Self portrait - Jack Jano


חלק ב: ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה

Part 2: The state of Israel shockingly announces




חלק ג: לצייר רוצח


Part 3: to draw a murderer



חלק ד: בית המשפט


Part 4: the courthouse!



חלק ה: 20 שנה אחרי הרצח


Part 5: 20 years after the murder





Jack Jano, Beside the Witness Stand:

20th Anniversary of Yitzhak Rabin’s Assassination

Records from inside the District Court

19/12/1995-26/3/1996

 

 “Within the endeavour of art, Jano seems like a stepson of sorts, unbound by the social move expected from an artist, but in fact he is perhaps one of the few who are committed to a full socio-political move. Jano makes his works from materials others have chosen to put out of sight.”

Meir Aharonson, winter 2015, from the catalogue of Bound to Place, The Museum of Israeli Art, Ramat Gan, 2015.

The trial of assassin Yigal Amir was held in the Tel Aviv district courtroom, on 19 December 1995. Being shocking by nature, the trial stirred ample international interest and as news teams, reporters and photographers were forbidden from entering the courtroom, networks and news agencies turned to young artist Jack Jano, then a set decorator with the Israeli Television, and sent him to work: he was to record proceedings in court, which they were in turn to broadcast on their news editions.

Jano sat in the courtroom and took hundreds of sketches, using different technics. These were featured in news editions around the world and as the trial concluded, Jano had them bundled up and stashed in his mountain-top studio, among the hundreds of other sketches scattered there. 

Jano, an artist of matter and language, the man who resides up a mountain top in the home that he and wife Suzanne built with their own bare hands for themselves and their eight children and grandchildren; a home which is like a human beehive of culture and manual labour, an Abraham tent in the full sense of the word. Alongside the house, the studio forever stands there, ever under an agenda-driven construction, like an amoeba of Hebrew art, with hundreds of words cut by fire and complex sentences, such as And thou shalt love, alongside dozens of rusty iron homes laced with light blue, built like a mountain; Stars of David are scattered around the place and a Lion of Judah rears its head from the letters. And in one of the Jano labyrinth chambers, iron cabinets stand with dozens of oil paintings on their shelves, comprising landscapes, domed Tzadik tombs on colourful papers, but mostly self-portraits: Jano dressed as Maimonides, donning a hat in flames; Jano with or without glasses. Not a single portrait can be found that features a figure outside the Janosphere.

Then, out of the blue, a green portfolio is drawn from one of the high shelves, containing a treasure trove.

Of the hundreds of sketches, 22 of different techniques survived, depicting the judges and lawyers, court clerks, guards and portraits of assassin Yigal Amir, laughing.

Within the Janosphere, the court sketches constitute a startling surprise. Jano viewed sketching as “work”. Startling though it may be, it is the thing that would put food on the table, yet in this occasion, Jano opened up to a new colour plate, a statement stemming from attention to details, to moods and sweat, to the insult and pain attending the act of sitting within an arm’s reach from the base assassin, producing a record – sketches of a national tragedy.

This exhibition is dedicated to national recollection and the memory of late Yitzhak Rabin.

 

 




Past Exhibitions List.
 
Engel Gallery - 100 Ben Yehuda St., Tel-Aviv Tel. 03-5225637, Fax. 03-5226145
Engel Gallery - 13 Shlomzion Hamalka St., Jerusalem Tel. 02-6232397, 02-6253523, Fax. 02-6249439
   
All Rights Reserved To Engel Gallery 2007©
Website Building -