ריצ'רד בילן – שחור/לבן

תערוכת עבר

19.11.2009 - 22.01.2010

טקסט מאת יונתן אמיר

שחור/לבן היא תערוכת היחיד השישית במספר בישראל לאמן ריצ'ארד בילן, אשר חוזר להציג בארץ לאחר תשע שנים.

בילן, שסיפור חייו מזין את יצירתו, חי ויוצר במקביל בשלושה מרכזים בעולם – תל אביב, ורשה ופריז. יצירתו נולדת בראש ובראשונה מתוך נסיון חייו של נער שנולד בפולין החרבה בשנת 1946 לזוג הורים ניצולי שואה, התייתם בגיל צעיר, עלה לישראל לבדו והחל את לימודיו בבצלאל מבלי לדעת מילה אחת בעברית. ציוריו עשירים בדמויות ססגוניות וקרקסיות, מלאות התרחשויות ותנועה, ואילו עבודות הפיסול שלו נוצרות בתהליך עטיפת בובות ילדים שהוא אוסף בתכריכים.

בילן החל את דרכו כאמן חיתוכי עץ, טכניקה שלמד ממורו בבצלאל יעקב פינס. לפני עשרים שנה לערך עבר לעבוד על קנבס והחל לצייר ציורים אקספרסיביים, גדושים וצבעוניים. בשנתיים האחרונות חזר בילן למקורות השראתו כאמן הדפס, אולם הוא עושה זאת תוך תרגום השפה הגרפית והאקספרסיבית המזוהה עם חיתוכי העץ לציורים המצויירים על בד. עבודותיו יוצרות תחושה כאילו הדמויות גולפו על גבי הקנבס, כשלמעשה מדובר בציור בצבעי אקריליק.

מי שנתקל בציוריו של ריצ'ארד בילן בעבר עשוי להרים גבה לנוכח חיתוכי העץ משנות השבעים והשמונים והציורים הגדולים שיצר לאחרונה ומוצגים בתערוכה זו. בעשרים השנים האחרונות זוהה בילן בעיקר עם ציורי דמויות ספק אמיתיות וספק בדיוניות, שתוארו תמיד בגודש רב שכבתי ורב גוני. "מרקם פואטי ודחוס של סצנות קטנות ותמונות קטועות", כפי שתיארה זאת האוצרת טלי תמיר בקטלוג תערוכה משנת 1995. ואמנם, ציורים אלו אופיינו תמיד בתנופה צבעונית דשנה, במשטחי צבע שקווי המתאר חרוצים בהם בסכין ציירים, בתחושת חלל סמלית ובטשטוש ההבחנה בין צבע כאמצעי תיאור לצבע כנושא בפני עצמו, בין פיגורטיביות ברורה להפשטה גמורה. בדמויות המצוירות עצמן היה משהו משל ג'קומטי וציירי אסכולת לונדון היהודים גם יחד. הן היו רזות, גרומות, כמעט נמסות ודבוקות לקרקע כדמויותיו המפוסלות של ג'קומטי, ובו בזמן שקועות בשכבות השמן הסמיך והמעוות שפרס את תווי פניהן וגופן בצורה עוכרת שלווה כדמויות בציוריו של פרנק אאורבך. הן צוירו במשטחים חלקים, שעליהם נוספו מחוות ציוריות במכחול ובסכין ציירים. חריצת הצבע וגירודו במקום אחד, הושלמו במריחת צבע והערמתו במקום אחר. גם סצנות נינוחות לכאורה כדמות הנשית היושבת רגל על רגל, או דמות אחרת הנראית כספק ליצן וספק תם, זכו תמיד לעיוות מיוחד, קרקסי ומטריד. גם אם ציוריו של בילן אינם קודרים ברובם, ואפילו מצוירים בסקאלת צבעים ססגונית וצוהלת, אי נוחות חוזרת ועולה מהם. יתכן שמקורה של אי הנוחות נעוץ בצורת עבודתו של בילן, שאינו נוהג להתחיל את ציוריו מאפס – מן הבד הלבן – ומעדיף תמיד ‘ללכלכך קצת קודם’, כדבריו, על מנת שלציור יהיה מטען כבר בתחילתו. כך, כל אחת מן הדמויות המצויירות נושאת על גבה ארכיאולוגיה של צורות וצבעים, ירושה כבדת משקל המלווה אותה מרגע שבאה לעולם.

לכאורה, אף אחת מן התכונות הללו אינה נוכחת בציורים החדשים, המינימליסטים והנקיים כל-כך. כולם מצוירים בנגיעות מעטות של צבע שחור על בדים לבנים גדולי ממדים ועל ניירות אורז עדינים. הם אינם חומריים, חרוצים ושרוטים, שום ארכיאולוגיה אינה ניכרת בפני השטח שלהם, וגם אם הם מתייחסים למסורת חיתוכי העץ הרוויה באקספרסיביות, אין בהם כל מחוות אקספרסיביות רוויות. לכאורה אין גם כל התרחשויות בתמונות, אין ברובן דינמיקה חברתית או נראטיב, התייחסות למקום ספציפי או כללי. מלבד הדמויות המתוארות בתמציתיות אין כל סימן על הבד, שנותר לבן. זה אפילו לא חלל אלא ריק – ריק שהדמויות צפות בתוכו, ובעצם לא צפות או מרחפות אלא תלושות. חיתוך העץ המודפס מותיר באזוריו הלבנים או השחורים את עקבות החומר – את הצבע או שאריותיו היוצרות טקסטורה ורקע דמיוני. בציורים אלו, לעומת זאת, אפילו שאריות אינן מופיעות, ולכן גם אם מורגשת בהם השפעת שפת חיתוכי העץ בציורים, זו השפעה שהופשטה ממאפייניה.

גרוטסקה היא מושג הולם לתיאור העבודות הללו. לא גרוטסקה במובן העכשווי והאופנתי, השואב חיים מתיאורים מורבידיים (למשל בתערוכת הגוויות "עולמות הגוף", הנודדת בשנים האחרונות ברחבי העולם ואף הוצגה לא מזמן במוזיאון המדע בחיפה), אלא גרוסטקה במובנה ההפוך – חרדה קיומית הבאה לידי ביטוי במחוות קומיות וביזאריות. דימויי זוועה ואימה ידועים מתולדות האמנות כצעקה של מונק הגרניקה של פיקאסו ודיוקן האפיפיור של פרנסיס בייקון, משדרים פאתוס שכמו מרוקן את האימה מציוריו של בילן, אולם תיאור כזה מותיר את האימה לחסדי הרצינות התהומית, ומתעלם מכוחה של אימה המגולמת בפארודיה האירונית. האימה, הגרוטסקה והחרדה בהחלט נוכחות בעבודותיו של בילן, אולם הן מתוארות בדמויות שלומיאליות למראה ולפעמים אף מחוייכות. אדם מרחף בחלל הלבן, פיו הפעור פורם את גבולות שפתיו ובידו ספק מצנח וספק מטריה שבורה; בציור אחר עומד חברו על סקייטבורד במה שנראה כספק החלקה וספק התחלקות; חיילים בעלי פרופורציות משונות, פנים נוזליים וחיות דמיוניות. דמות גרומה מחליקה על מסילה שמובילה משומקום אחד לשומקום אחר; זוג דמויות שנלכדו בזוג אופניים וכמעט הפכו לחלק בלתי נפרד מן המכונה; לוליין-ליצן שרגלו האחת צועדת לכיוון אחד בעוד השנייה פונה לכיוון השני; כולם נציגים של דיסאוריינטציה קומית שסופה קיפאון טראגי. דמויות אלו ואחרות המופיעות בציורים, נראות כשילוב בין החייל האמיץ יוזף שוויק והנווד של צ'ארלי צ'אפלין, על השלומיאליות המדוייקת להחריד שלהם, על המגושמות הלוליינית ועל הכסילות הגאונית שמאפיינת את התנהלותם בעולם המודרני ואי התאמתם אליו.

מעניין להתבונן בסדרת הציורים הללו כמכלול. התבוננות בסדרת העבודות כולה מחזקת את תחושת הפארודיה הגרוטסקית העולה מכל אחד ואחד מהם. ציור שעשוי היה להתפרש כעבודה טיפוסית שנוצרה ברוח הזוועות שהתרחשו באירופה במלחמת העולם השנייה – על כל המטען המסמא הכרוך בפרשנות לעבודה שיצר אמן שנולד עם תום המלחמה להורים ניצולי שואה ובילה את ילדותו בכפר צועני – נחלץ מן ההגדרה הכובלת באמצעות הגרוטסקה ההומוריסטית והמזוויעה לא פחות שמאפיינת ציורים אחרים. האירוניה נוכחת בציורים אלו, כשבשפה קומית וקלילה הם מעבירים תכנים טעונים וכבדים. הטרגדיה בציורים אלו באה לידי ביטוי במעין תיאטרון אבסורד. התכסותו בשכבת אירוניה והומור הופכת אותו לטראגי לא פחות מן הטרגדיה המוצהרת בגלוי.