העדויות הראשונות לסגירת היהודים בגטאות הן מלפני 500 שנה בוונציה. מאז, לאורך ההיסטוריה האירופאית, הואשמו היהודים בצורות שונות של כפירה ובגידה ב"דת האמת" – דהיינו, הנצרות, ולאחר מכן גם בשליטה פיננסית עולמית וניצול קוסמופוליטי. היהודים בשטעטלים ובגטאות ידעו שזהו מר גורלם וקיבלו זאת כדרך העולם. ולכן אמרו, כמו תמיד, "הבה נתחכמה לו". וכך עד היום: כשאנו פותחים את דלת הבית בליל הסדר, בזמן שבו מזמרים בנחת את "שפוך חמתך על הגויים" וממתינים לאליהו הנביא שישתה מכוסו – מנהג לזכר המצב המתמיד בפסח, שבו פרחחי הכפר, אם בגליציה או בבוהמיה וכו', היו משליכים לחצרות היהודים חפצים שונים המגואלים בדם, אם סמרטוטים מגואלים ועד לחם המדמה את חילול ורצח בשרו של ישו. המגן היחיד ליהודים היו בעלי החכמה והעורמה התלמודית בדרכי הגויים. המחזיקים בתואר היו הרבנים ובוודאי הנודעים שבהם. המהר"ל, שהיה דמות מיתית ומיסטית והוזמן להיפגש עם שועי התקופה הדתיים והפוליטיים, הפך למעין מגן היהודים. הוא התייצב מול גל עלילות הדם כנגד היהודים שהעמיד אותם בפני סכנת גירוש, והתווכח עם כמרים על שקריות ההאשמות. לא ברור אם אכן נערך ויכוח בכתב עם שלוש מאות כמרים, כפי שמתאר הספר הבדיוני "נפלאות המהר"ל", אבל הדיו של הוויכוח נשתמרו בכתביו של המהר"ל עצמו. בסופו של דבר קיבל הקיסר את דעתו, ושלל את הטענה שיהודים מכינים את מצות הפסח שלהם מדם אנושי.
למהר"ל יוחסו כוחות מיסטיים. האגדה מספרת שיצר את הגולם בעל הכוחות העל-אנושיים כדי להגן על הקהילה היהודית מרדיפות. סביב מיתוס זה נכתבו ספרים, צולמו סרטים, וקמה תעשיית תיירות משגשגת בעיר פראג. יש המוצאים לו אף סימוכין בכתבי החסידות. כך האדמו"ר החסידי צבי אלימלך שפירא מדינוב ("בני יששכר") כתב על המהר"ל: "שהיה ידוע כעוסק בספר יצירה, וזוכה לרוח הקודש". וכך, העיסוק ביצירה הופך אפשרי, ובעצם ליצור דבר מאין אך מקדש שם שמיים ברבים. זאת למרות שמדובר בצלם, שנוצר כמגן היהודים, כשהאות העברית מתנוססת על מצח הגולם. וכשאגדה אורבנית יהודית אינה עוסקת ברכילות, היא עוסקת בפחד הנרדף מפני הרודף, ומשמשת כמקור השראה בתרבות העולמית (לפעמים כמעין מסמך אנטישמי המראה את היהודים כיוצרי מפלצות כדוגמת הגולם).
העיסוק של טובי כהן בגולם מציע זווית ראייה ישראלית-עכשווית על אגדה ששורשיה נעוצים עמוק באפלת הגלות של המאות הקודמות ומסופרת במאה העשרים ואחת ובארץ ישראל. מהמקום הנמוך בתבל – ים המלח, דרך מורדות העיר ירושלים בבית זית ועד קדיתא וגוש-חלב שבגליל. הסיפור מכסה ארץ ויושביה, כמספר סיפורים עכשווי העובר בין המעגלים השונים בחברה הישראלית, ויוצר דימוי מקורי ישראלי למיתוס יהודי בשפה העברית.
לחצו כאן בכדי לראות את הפורטפוליו השלם של הגולם
לחצו כאן בכדי להוריד את מאמרו של אלי אשד על התערוכה